Când comentariile pozitive au consecințe negative
Nu, nu mă refer
la comentarii sexiste, de genul „Astăzi arăți foarte atrăgătoare!”
Și nu vorbesc despre teama că feedback-ul pozitiv ar putea „strica” angajații,
soțul/soția sau copiii. Da, în unele țări, această idee este încă destul de
vie, mai ales în fostele țări din Uniunea Sovietică, precum Moldova, unde sunt
stabilit.
Astăzi, o să-ți
dau două exemple în care comentariile pozitive pot avea consecințe negative
dacă nu le echilibrezi: unul este intenționat, iar celălalt neintenționat.
Lauda poate să
te facă vulnerabil în fața provocărilor viitoare
Carol Dweck, de la Universitatea Stanford, acum bine cunoscută pentru
bestsellerul Mindset, a realizat cercetări în anii 90 care arată că
lauda acordată elevilor pentru inteligența și talentul lor după un succes
inițial îi face vulnerabili în fața provocărilor viitoare.
Acest lucru se întâmplă pentru că atunci când copiii sau elevii sunt lăudați
pentru abilitățile lor înnăscute, cum ar fi inteligența, aceștia dezvoltă o mentalitate
fixă. Ei cred că abilitățile lor sunt imuabile. Când se confruntă cu
provocări mai târziu, sunt mai predispuși să renunțe, deoarece consideră că
eșecul înseamnă că nu sunt destul de inteligenți. Pe de altă parte, lăudarea
efortului și a abilităților de rezolvare a problemelor cultivă o mentalitate
de creștere, în care indivizii cred că pot să se îmbunătățească prin muncă
și perseverență. Această mentalitate îi ajută să depășească obstacolele și să
învețe din greșeli.
De asemenea, în
mediul de lucru, liderii de echipă pot fi tentați să laude angajații pentru „a
fi” grozavi și talentați, în loc să laude efortul și găsirea de soluții
creative.
Lauda ca
tehnică de a menține superioritatea
Intenționat, lauda poate fi folosită de un superior pentru a menține controlul
în timpul unei conversații. De exemplu, „Ați spus asta foarte frumos, doamna
Meierling! Trebuie să-mi amintesc această formulare.” (Schulz von Thun, 2008)
Doamna Meierling ar putea refuza timid „lauda” cu: „Ah, asta a fost doar...”
În schimb, ea ar putea refuza să accepte poziția inferioară prin a răspunde: „Confiați
mai mult în formulările dumneavoastră, domnule Obermann, nu sunteți chiar atât
de rău.”
Lauda poate
crea reactanță
O altă observație: Lauda poate fi percepută de către receptor ca manipulatorie,
chiar dacă acest lucru nu a fost intenția. Oamenii sunt diferiți. Unii sunt mai
sensibili la teama de a fi controlați din exterior. Prin urmare, ei adesea
reacționează cu comportamente opuse după ce sunt lăudați, pentru a recăpăta un
control intern perceput asupra comportamentului lor.
Temă pentru
acasă
În săptămâna următoare, încearcă să te observi pe tine și pe ceilalți. Cum și
cât de des se acordă laude? Sunt mai mult pentru efort și inventivitate sau mai
mult pentru aspecte fixe, cum ar fi inteligența sau personalitatea? Sunt
sincere sau tactice și manipulative? Cum te simți și cum reacționezi după ce
ești lăudat?
Referințe
Brehm, J. W.,
& Brehm, S. S. (1981). Psychological reactance: A theory of freedom and control.
Academic Press.
Müller, C. M.,
& Dweck, C. S. (1999). Praise and personality: Implications for the
development of competence and motivation. Journal of Personality and
Social Psychology, 77(4), 868-879.
https://doi.org/10.1037/0022-3514.77.4.868
Schulz von
Thun, F. (2008). Miteinander reden von A bis Z: Die Psychologie der
Kommunikation (1st ed.). Rowohlt Taschenbuch Verlag.
---
Vrei să depășești
nesiguranța și frustrarea legate de limba străină pe care ai început deja să o
înveți? Sau poate vrei să înveți o limbă nouă fără să treci prin nenumărate
niveluri standard de curs — dar simți că nu faci progrese?
Ia-ți un exemplar al cărții mele:
„The GO Method – Breaking Barriers to Language Learning” pe Amazon:
https://www.amazon.com/GO-Method-Breaking-barriers-language/dp/1973118688
💡 Previzualizare
gratuită: Primele
două capitole le poți primi gratuit abonându-te la newsletterul meu săptămânal
(disponibil numai în limba
engleză), plin de
sfaturi și resurse despre psihologia comunicării în contexte internaționale,
multiculturale și multilingve.
Click here to subscribe
--
Psihologia
comunicării: lecții scurte
și practice, o dată pe săptămână.
Cu accent pe
conversațiile de afaceri internaționale și multilingve.
Gerhard Ohrband
este psiholog din Hamburg/Germania, specializat în psihologia comunicării. El
oferă consultanță și coaching pentru persoane și companii din întreaga lume (în
engleză, spaniolă, portugheză, română și rusă), ajutându-le să evite
neînțelegerile costisitoare și să gestioneze conflictele cu angajații și
clienții.

Comments
Post a Comment