Nu există conflicte în echipa noastră
Când vorbesc cu managerii de resurse umane, aud des: „Aproape niciodată nu avem conflicte.” Și liderii de echipă spun cam același lucru.
Ei bine, desigur, să nu admiti
existența problemelor, mai ales în fața unor persoane necunoscute sau a celor
care oferă traininguri de comunicare, pare un comportament rațional. Totuși, de
cele mai multe ori, cred că acest răspuns este sincer.
Problema este, însă, ce înțelegem
noi prin cuvântul „conflict”. Pentru majoritatea dintre noi, el evocă expresii
verbale și fizice de dușmănie și agresiune. Ne-am aștepta ca cel puțin
ostilitatea fizică deschisă să fie ceva rar întâlnit în corporațiile moderne. Iar când se
întâmplă, de obicei este împotriva „culturii organizaționale”.
Dar nu toate
conflictele trebuie să fie exprimate, iar nu toate conflictele implică dușmănie
de la început.
Hai să
începem cu ceva foarte simplu.
Avem timp
limitat pentru muncă. Avem opțiuni nelimitate despre ce putem face cu timpul
nostru de muncă. Fiecare ființă umană este unică. Prin urmare, trebuie să ne
așteptăm ca, în orice task dat, oamenii dintr-o echipă să aibă opinii diferite
despre ce ar trebui făcut, cum și în cât timp.
Da, uneori,
în unele companii, chiar des, există discuții deschise. Totuși, nu putem dedica
întreaga zi de muncă pentru a asculta opiniile tuturor și a le reconcilia.
Apoi există
neînțelegeri care nu sunt exprimate. Cred că am înțeles corect intențiile
celuilalt, dar nu am întotdeauna timp sau ocazia să verific deschis.
Pentru mulți
angajați, aceste diferențe de opinie nespuse, neanalizate și neînțelese se
acumulează în timp. Ele pot contribui la epuizare, detașare, lipsa de
împărtășire a informațiilor cu colegii, sabotaj și, în cele din urmă, la
plecarea din companie. De asemenea, vor influența gradul în care angajatul va
recomanda sau va vorbi de rău compania după ce pleacă.
Prin urmare, să presupunem că totul este în regulă doar pentru că nu există conflicte deschise este riscant. Sarcina noastră ca profesioniști HR este să abordăm proactiv neînțelegerile și conflictele ascunse, înainte de a ne confrunta cu consecințele negative.
Referințe
Allen, D. G.,
& Griffeth, R. W. (2001). Employee
turnover and retention: A meta-analytic review. Journal of Applied Psychology, 86(5), 1134-1151.
https://doi.org/10.1037/0021-9010.86.5.1134
De Dreu, C. K. W., & Gelfand, M.
J. (2008). Conflict in the workplace: A dynamic perspective. International
Journal of Conflict Management, 19(3), 210-232. https://doi.org/10.1108/10444060810877517
Fisher, R., Ury, W., & Patton,
B. (2011). Getting to yes: Negotiating agreement without giving in (3rd
ed.). Penguin Books.
Jehn, K. A. (1995). A multimethod
examination of the benefits and detriments of intragroup conflict. Administrative
Science Quarterly, 40(2), 256-282. https://doi.org/10.2307/2393395
Thomas, K. W. (1992). Conflict
and conflict management: Reflections and update. Journal of Organizational
Behavior, 13(3), 265-274. https://doi.org/10.1002/job.4030130307
---
Vrei să depășești
nesiguranța și frustrarea legate de limba străină pe care ai început deja să o
înveți? Sau poate vrei să înveți o limbă nouă fără să treci prin nenumărate
niveluri standard de curs — dar simți că nu faci progrese?
Ia-ți un exemplar al cărții mele:
„The GO Method – Breaking Barriers to Language Learning” pe Amazon:
https://www.amazon.com/GO-Method-Breaking-barriers-language/dp/1973118688
💡 Previzualizare
gratuită: Primele
două capitole le poți primi gratuit abonându-te la newsletterul meu săptămânal
(disponibil numai în limba
engleză), plin de
sfaturi și resurse despre psihologia comunicării în contexte internaționale,
multiculturale și multilingve.
Click here to subscribe
--
Psihologia
comunicării: lecții scurte
și practice, o dată pe săptămână.
Cu accent pe
conversațiile de afaceri internaționale și multilingve.
Gerhard Ohrband
este psiholog din Hamburg/Germania, specializat în psihologia comunicării. El
oferă consultanță și coaching pentru persoane și companii din întreaga lume (în
engleză, spaniolă, portugheză, română și rusă), ajutându-le să evite
neînțelegerile costisitoare și să gestioneze conflictele cu angajații și
clienții.

Comments
Post a Comment